013 cinecitta international film festival
Van 17 t/m 22 oktober vindt de 5e editie plaats van het 013 Cinecitta International Film Festival.
013 CIFF 2023 toont een exclusieve selectie van achttien films uit zestien verschillende landen. Veel films uit het filmprogramma werden niet eerder in Nederland of zelfs in de Benelux vertoond. Dit jaar hebben we zelfs een Europese première. Ook zullen we weer diverse internationale filmmakers verwelkomen. Zij zullen na de vertoning van hun film met festivalbezoekers in gesprek gaan over het maakproces. Onder het genot van een hapje en een drankje kunt u in een ongedwongen sfeer napraten in onze Ristobar29.
Cinecitta is al ruim 100 jaar toonaangevend op het gebied van kwaliteitsfilms. Door de ligging in het centrum van Tilburg en vlakbij het centraal station is Cinecitta makkelijk te bereiken. U bent van harte welkom!
Passe-partout
Ook dit jaar kunt u een passe-partout aanschaffen voor het 013 Cinecitta International Film Festival voor € 80,-. Met deze filmpas ontvangt u onbeperkt toegang tot alle films (inclusief openingsavond) en filmspecials (excl. Dine-In Cinema) van 17 t/m 22 oktober 2023.
Koop nu een passe-partout voor €80 en kijk onbeperkt alle films tijdens 013 CIFF.
FILMPROGRAMMA
Ons handige blokkenschema is nu te vinden op www.013ciff.com
De volgende 18 films uit 16 verschillende landen zijn geselecteerd voor de 5e editie van het 013 CINECITTA INTERNATIONAL FILM FESTIVAL:
Le Ravissement – Frankrijk (openingsfilm)
Wat kan er gebeuren als een kleine leugen uitgroeit tot een grote? En welke gevolgen heeft dat voor iemand en iemands omgeving? Die vragen staan centraal in het debuut van schrijver-regisseur Iris Kaltenbäck, een briljant geregisseerd en geacteerd werk met een betoverende Hafsia Herzi als Lydia, een toegewijde verloskundige die in een neerwaartse spiraal terechtkomt wanneer haar vriend het uitmaakt. Le Ravissement kreeg zeer positieve reacties op het Cannes Film Festival en viel daar direct in de prijzen.
‘Gesteund door een prachtig subtiele maar krachtige vertolking van Herzi, is het sterke en zelfverzekerde debuut van Kaltenbäck, Le Ravissement, in de kern een eenvoudig drama over de behoefte aan menselijk contact en de wanhoop van eenzaamheid, maar verteld op zo’n gemeten en boeiende manier dat het meer is dan de som van zijn elementen…’—Marc van de Klashorst, International Cinephile Society
Deze film is ook NL ondertiteld
Fucking Bornholm – Polen (slotfilm)
Twee stellen, met hun kinderen, brengen hun jaarlijkse vakantie door op het Deense eiland Bornholm. Op de veerboot naar het eiland toe, hangen er direct spanningen in de lucht, meteen is duidelijk dat het geen idyllische zomervakantie gaat worden… Co-scenarist en regisseur Anna Kazejak maakt van Maja (Agnieszka Grochowska, die je, je misschien herinnert als Wanda uit My Wonderful Wanda van twee festivals geleden) het middelpunt van deze feministische kijk op de ups en downs van relaties.
‘Een donker-komische vakantiepsychodrama… Kazejaks derde film is een stijlvolle oefening in sociale observatie, fijn gemaakt en scherp van toon… Universele thema’s, een geestig script en hoge productiewaarden samengevoegd… Visueel ziet de film er geweldig uit… Kazejak en haar cinematograaf Jakub Stolecki schieten het eilanddecor met een heldere, lichtgevende schoonheid.’—Stephen Dalton, The Film Verdict
Deze film is ook NL ondertiteld
Ashkal – Tunesië/Frankrijk
In de Tuinen van Carthago – een griezelig vervallen woestenij in Tunis, ooit bedoeld als een luxe wijk totdat de Jasmijnrevolutie begon – is een verbrand lichaam ontdekt. Hier komen detectives Fatma (Fatma Oussaifi) en Batal (Mohamed Houcine Grayaa) in beeld, belast met het ontrafelen van deze mysterieuze dood. Als er later nog een lichaam opduikt, worden de mysteries nog groter. Regisseur Youssef Chebbi’s neonoir-thriller vermengt het politieke en het metafysische op huiveringwekkende wijze.
‘Ashkal creëert behendig een slanke maar doordachte galerij van hedendaagse Tunesische morele dilemma’s, terwijl het een griezelig en meeslepend detectiveverhaal weeft dat net genoeg in het onheilspellende duikt om het te kwalificeren als een intrigerende, klaar-voor-Halloween thriller.’—Nathaniel Brimmer-Beller, FilmDaze
Boneless Lantern – Japan
“Slaap vroeg, begroet mensen, ontbijt!”, juichen drie kinderen onze verlaten held toe. In deze eigenaardige, charmante weergave zwerft de droevige held verdoofd door de stad, draagt de urn van zijn vrouw, belandt in het lantaarnmuseum, ontmoet een leerling-lantaarnmaker en lijkt uiteindelijk in het rustige ritme van de plaats te settelen. Het eerste deel introduceert de plaats, terwijl het tweede deel evolueert tot een spookverhaal dat origineel, speels in structuur en visueel inventief is. Hier wordt gevoeligheid en vindingrijkheid tentoongesteld, dankzij debuterend regisseur Nadeshiko Koba.
Deze film is ook NL ondertiteld
Drifter – Portugal
Rauw sociaal realisme is de benadering die schrijver-regisseur Simão Cayette heeft gekozen om het verhaal van André (gespeeld door aanstormend talent Rúben Simões) te vertellen. André verdient de kost met zijn vader door putten te graven in de stoffige en afgelegen regio Alentejo in Portugal. Op een dag laat Andre’s vader, nadat hij André een nieuwe tablet cadeau heeft gedaan, hem achter in handen van de sociale dienst en verdwijnt. Om aan de autoriteiten te ontsnappen, wendt André zich tot de enige buurvrouw in de wijde omtrek, Sandra (Joana Santos). André en zijn buurvrouw improviseren een soort broer-zusband terwijl ze op zoek gaan naar André’s vader. Zelden heeft een film de harde realiteiten van armoede en schuld op zo’n unieke manier behandeld.
Deze film is ook NL ondertiteld
Elaha – Duitsland
Elaha (Bayan Layla) is een jonge Koerdische vrouw in Duitsland die verscheurd wordt tussen haar onvoorwaardelijke liefde voor haar familie en haar eigen ambities. Vast in een cultuur waar strenge patriarchale normen vanzelfsprekend zijn, staat ze op het punt om te trouwen. Eén groot probleem: ze is geen maagd meer, en om een familiaire en persoonlijke catastrofe te voorkomen, moet ze doen alsof ze er nog wel een is… Mede-schrijver en regisseur Milena Aboyan brengt een scherp gevoel voor de dubbele standaarden waarmee jonge Koerdische vrouwen worden geconfronteerd en de ogenschijnlijk onoverbrugbare kloof tussen wat deze jonge vrouwen willen en wat er van ze wordt verwacht. Aboyan en nieuwkomer Layla slagen erin om complexiteit te combineren met gratie en humor.
Harvest Moon – Mongolië
Stadschef Tulgaa (gespeeld door de regisseur) heeft zijn baan in Ulaanbaatar opgegeven en keert terug naar zijn roots op de Mongoolse Steppe om voor zijn stervende vader te zorgen. Eenmaal thuis ontmoet hij Tuntuulei (Tenuun-Erdene Garamkhand), een brutale en agressieve tienjarige jongen die wordt opgevoed door zijn grootouders. Wanneer Tulgaa’s vader sterft, besluit Tulgaa te blijven en de oogst te voltooien die zijn vader was begonnen. Er begint een band te ontstaan tussen de vaderloze jongen en de vaderloze man…
Tegen de pracht van de Mongoolse Steppe en prachtig in breedbeeld gefilmd door Joshua Fisher, is dit een verhaal voor alle leeftijden dat nog lang na het zien van de film in de gedachten van festivalbezoekers zal naklinken. Harvest Moon is de winnaar van de Publieksprijs voor de Meest Populaire Film in de Vanguard-sectie van het Vancouver International Film Festival van vorig jaar.
Deze film is ook NL ondertiteld
Mediterranean Fever – Cyprus, Duitsland, Frankrijk, Palestina
Winnaar van de prijs voor het Beste Scenario in de sectie Un Certain Regard van het Cannes Film Festival 2022. Deze eigenzinnige komische thriller van Maha Haj richt zich op Waleed (Amer Hlehel), een 40-jarige aspirant-schrijver die worstelt met depressies. Hij ontwikkelt een onwaarschijnlijke en chaotische vriendschap met zijn buurman Jalal (Ashraf Farah, die een beetje op George Clooney lijkt), een kleine crimineel. Maar Waleed heeft bijbedoelingen om de vriendschap aan te gaan, motieven die de twee op een duistere, verdraaide en af en toe zeer grappige reis brengen…
‘Regisseur Haj’s bouwt het verhaal op met kleine jenga-blokken van humor en goed waargenomen vignettes, zo zacht en subtiel dat het nauwelijks merkbaar is wanneer de toren begint te wankelen.’—Leslie Felperin, The Hollywood Reporter
Deze film is ook NL ondertiteld
Opponent – Zweden
Na een explosieve openingsscène worden Iman (Payman Maadi, bekend van A Separation), zijn vrouw Maryam (Marall Nasiri), en hun twee dochters gedwongen Teheran te ontvluchten. We schakelen over naar het besneeuwde noorden van Zweden, waar Iman en zijn gezin in een hotel voor vluchtelingen verblijven en wachten op een ‘ja’ of ‘nee’ op hun immigratiepapieren. In een poging de asielaanvraag van zijn familie te verbeteren, hervat Iman zijn worstelcarrière met het doel om voor Zweden te kunnen worstelen. Maar waarom is zijn vrouw Maryam hier niet blij mee?
‘Een scherpe, spannende sociale thriller… Maadi geeft opnieuw een meeslepende, gespannen vertolking in deze beloftevolle tweede film van de Zweeds-Iraanse regisseur Milad Alami… Alami handhaaft de spanning aan beide uiteinden van zijn verhaal zonder van zijn protagonist een leeg personage te maken, gespeeld met kokende precisie door een elektriserende Maadi.’ – Guy Lodge, Variety
Pamfir – Chili, Frankrijk, Oekraïne, Polen
Pamfir (prachtig intens vertolkt door Oleksandr Yatsentyuk) keert, na maanden in het buitenland te hebben gewerkt, terug naar zijn familie. Als zijn enige kind brand sticht in het gebedshuis, moet Pamfir dat rechtzetten. Hij heeft op dat moment geen andere keuze dan weer contact maken met zijn problematische verleden en samen te werken met de lokale maffiabaas. Hij besluit om een laatste smokkelklus over de grens naar Roemenië uit te voeren, die laatste klus zal het leven van alle betrokkenen veranderen……
‘Gruwelijk filmisch, geladen met wilde energie en het verkennen van een verhaal dat danst tussen modderige realisme en een mythische, quasi-magische overgave… Het is een gedurfde, indrukwekkende debuutfilm van scenarioschrijver en regisseur Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk, die krachtige, misdaadthriller-tropen in evenwicht houdt met momenten van opvallende, verontrustende schoonheid, spanning en urgentie tegenover knoestig complexe karakterontwikkeling.’ – Wendy Ide, The Guardian
Remember to Blink – Litouwen
Het Franse echtpaar Jacqueline en Leon (Anne Azoulay en Arthur Igual) adopteren twee kinderen uit Litouwen. Omdat de kinderen geen Frans begrijpen, huren ze een 20-jarige Litouwse vrouw, Gabriele (Dovile Kundrotaite), in om te helpen als tolk. Gabi zou niets meer moeten zijn dan een bemiddelaar voor het gezin, maar haar rol verandert wanneer Gabi een nieuwe, vreemde kracht ontdekt in haar groeiende invloed op de kinderen…
Het debuut van Austėja Urbaitė is opmerkelijk: het is een krachtig psychologisch drama, perfect geregisseerd, prachtig geacteerd (de twee kinderen zijn fantastisch en de volwassenen even goed), en schitterend gefilmd op een spectaculaire berglocatie in de buurt van Lucca, Italië. ‘Een sterk debuut, waarbij Urbaité niet bang is om emoties alle kanten op te draaien om enkele onverteerbare waarheden over de aard van volwassen relaties bloot te leggen.’ – Amber Wilkinson, EyeForFilm
Deze film is ook NL ondertiteld
Seven Winters in Teheran – Duitsland, Iran
Seven Winters in Tehran is de eerste documentaire die ooit wordt vertoond op het 013 Cinecitta International Film Festival. De documentaire won eerder dit jaar de Compass-Perspektive-Award voor de Beste Film in de Perspektive Deutsches Kino-sectie en de Peace Film Prize op het Berlin Film Festival.
In 2007 stak de 19-jarige Rayhaneh Jabbari een man neer die haar probeerde te verkrachten. Hij stierf; zij werd gearresteerd. Met behulp van materiaal gesmokkeld uit Iran, de video-oproepen en brieven van Rayhaneh zelf, en interviews, schetst regisseur Steffi Niederzoll een diep ontroerend portret van de strijdlustige Jabbari en de corruptie in de Iraanse samenleving gedurende de zeven jaar die leidden tot de executie van Jabbari in 2014.
Deze film is ook NL ondertiteld
The Shadowless Tower – China
Gu Wentong (Xin Baiqing), een voedselcriticus, struint door de lokale eetgelegenheden van het bruisende Beijing. Als gescheiden man (met een zesjarige dochter) die bij zijn zus woont, is hij al tientallen jaren vervreemd van zijn eigen vader. Terwijl Gu zijn eigen tekortkomingen als vader, zoon en minnaar heroverweegt, creëert regisseur Zhang Lu een humoristische film over een midlifecrisis.
‘Een geestige en weemoedige Chinese charmeur… Regisseur Zhang Lu’s tedere, bruisende [film]… plaatst zijn setting in het hart van de Chinese hoofdstad, een stad die zelden zo liefdevol wordt afgebeeld als hier… [De film] onthult zijn veranderingen niet in dramatische confrontaties of plotselinge onthullingen, maar in elliptische vormen, in af en toe mysterieuze chronologische wendingen en, het meest lonend, ongedwongen herhaling van bepaalde motieven… [A] lovely dramedy.’—Jessica Kiang, Variety
Deze film is ook NL ondertiteld
Sister & Sister – Chili
Iedereen kan zich dat ene zomerseizoen herinneren op 14 of 15-jarige leeftijd, toen, terwijl je vakantie vierde met familie en je een nieuw gevoel van vrijheid ervoer, dingen begonnen te veranderen. Zo is het ook voor Luna (Ariana Chaves Gavilán), 14 jaar oud, die haar oudere zus Marina (Cala Rossel Campos) vergezelt op een reis vanuit hun Costa Ricaanse huis naar Panama-Stad. Debuterend regisseur Kattia G. Zúñiga heeft een film gemaakt over het verkennen van verlangens, het aangaan van nieuwe vriendschappen en de ontdekkingstocht naar een mogelijke liefde. De film won de prijs voor Beste Ibero-Amerikaanse Film op het Málaga Spanish Film Festival.
‘Charmant… De zomerse sfeer in de middenklasse van Panama – de wuivende palmbomen, het zwembad, het constante vogelgezang, het zonlicht, de schaduw en wapperende gordijnen in pastelkleurige slaapkamers – worden allemaal effectief weergegeven.’ – Jonathan Holland, Screen
The Teachers’ Lounge – Duitsland
Leonie Benesch (bekend van haar rol als de zus van prins Philip in The Crown) schittert als Carla, een idealistische jonge lerares die verstrikt raakt in een moreel moeras wanneer er een reeks diefstallen plaatsvindt op haar elitaire middelbare school. Regisseur Ílker Çatak, die eerder dit jaar de Duitse Filmprijs won voor Beste Film, zorgt ervoor dat alles in grijstinten wordt geschilderd – niets is hier zwart-wit. De zelfverzekerde houding van Carla begint af te brokkelen naarmate de realpolitik van het klaslokaal, de onverschilligheid van haar medeleerkrachten en bepaalde kwaadwillige studenten hun tol eisen…
‘Een meeslepende thriller over ethiek in de klas… The Teachers’ Lounge gaat over veel dingen – conformiteit, rebellie, racisme, perceptie, wederzijds wantrouwen tussen generaties – maar het is ook een scherpe herinnering, zowel vanuit het perspectief van de leraar als de leerling, aan wat school eigenlijk voor velen van ons was: onze eerste en meest fundamentele ervaring met institutionalisering.’—Jessica Kiang, Variety
Deze film is ook NL ondertiteld
There is no place like home – Denemarken
Wanneer Leonora’s moeder overlijdt, haalt haar vader Leonora over om naar huis te komen. De vader van Leonora laat haar geloven dat ze net als haar moeder ziek is en door hem beschermd moet worden. Puk Grasten’s kritiek op Deense ‘familiewaarden’ is anders dan veel andere films. Het is een mix van surrealisme, duisternis en komedie. De kleuren en texturen die worden gebruikt om deze scherpe satire te illustreren zijn adembenemend, en de acteerprestaties zijn ronduit geweldig.
Deze film is ook NL ondertiteld
World War III – Iran
Houman Seyedi’s buitengewone en unieke drama won vorig jaar de prijs voor Beste Film in de Horizons-sectie op het Filmfestival van Venetië. Een arme dagloner genaamd Shakib (Mohsen Tanabandeh) is verbijsterd als hij wordt gepromoveerd van eenvoudige figurant naar de rol van Adolf Hitler op de set van een Iraanse Holocaust-thriller. Tot nu toe heeft Shakib van dag tot dag geleefd, waarbij zijn enige plezier voortkwam uit zijn relatie met een dove prostituee (Neda Jebreili), maar dat lijkt te zijn veranderd… of toch niet?
‘Met de urgentie van een goede thriller en de helderheid van een fabel is World War III het slopende maar boeiende verhaal van hoe een van het leven beroofd slachtoffers leert zijn onderdrukkers na te bootsen… Seyedi’s zesde speelfilm begint als een pikzwarte komedie om vervolgens nog dieper in tragedie te verzinken, een reis belichaamd door een boeiende en buitengewone centrale vertolking door Mohsen Tanabandeh als de onderdrukte held van de film.’ – Jonathan Holland, Screen
FILMKLASSIEKER: EASY RIDER
WOENSDAG 18 OKTOBER | 19:30, ZAAL 1
Regisseur, en meervoudig Gouden-Kalf winnaar, Martin Koolhoven geeft een filmcollege over de invloed van de filmklassieker Easy Rider. Een film die eind jaren zestig een grote maatschappelijke invloed had en een tegencultuur in gang zette. Doordat het tegendraadse Easy Rider een groot publiek wist te bereiken, opende dat deuren voor eigenzinnige jonge filmmakers als Martin Scorsese, Francis Ford Coppola en Steven Spielberg. Filmmakers die de filmgeschiedenis voorgoed wisten te veranderen en tot de dag van vandaag een inspiratie zijn voor jonge filmmakers.
En wie kan er beter beter over praten dan Martin Koolhoven? Via verhalen en geprojecteerde beelden zal Koolhoven het publiek betrekken en zijn unieke kijk geven op een fundamentele film van de New Hollywood Cinema. Peter Fonda en Dennis Hopper die op hun ‘gechopperde’ Harley-Davidson-motorfietsen op zoek zijn naar Amerika, Jack Nicholson, in de rol die hem beroemd maakte, als hun whiskydrinkende, noodlottige advocaat. Martin Koolhoven biedt zijn unieke perspectief op de plaats van de film in ons collectieve onderbewustzijn. What’s not to like? Koop uw kaartjes op tijd of loop het risico een zeer bijzondere avond te missen.
Programma woensdag 18 oktober
19.00 | Inloop
19.30 | Start filmcollege Martin Koolhoven
20.30 | Pauze
20.45 | Start Easy Rider
Het filmcollege van Martin Koolhoven is in het Nederlands. De film is Nederlands ondertiteld.
Kaarten zijn verkrijgbaar voor € 16,50 (inclusief hapje en drankje)
Focus op Film: Das Lehrerzimmer
De Duitse film Das Lehrerzimmer is een meeslepend schoolklasdrama, waarin regisseur İlker Çatak een morele strijd toont over grenzen en rechtvaardigheid die thrillerachtige proporties aanneemt. Wanneer er sprake lijkt te zijn van diefstal op een middelbare school, neemt de directie ingrijpende maatregelen om de dader te vinden. De film won de Duitse Filmprijzen voor (onder andere) Beste Film, Beste Regie en Beste Actrice, en is de Duitse Oscarinzending van dit jaar.
Gerlinda Heywegen zal een inleiding geven voorafgaand aan de Duitse Oscarinzending The Teacher’s Lounge (Das Lehrerzimmer). Donderdag 19 oktober, 19.30 uur
DINE-IN CINEMA: DINEREN TIJDENS DE FILM
VRIJDAG 20 OKTOBER | 19:00, RUIMTE X
Als aanvulling op filmfestival 013 CIFF wordt op vrijdag 20 oktober de film HARVEST MOON vertoond in combinatie met heerlijke gerechten die met zorg bereid zijn door de chefs van Ristobar29. Op deze speciale avond kunt u plaatsnemen aan een gezellige tafel in onze tweede huiskamer: Ruimte X.
We nodigen u uit om te genieten van een diner met film, in een ongedwongen sfeer met subtiele sfeerverlichting.
Wilt u onderdeel zijn van dit exclusieve gezelschap? Er is plaats voor 12 tafels en maximaal 24 personen. Reserveer dus op tijd! De prijs is €32,50 p.p. (incl. film, hoofdgerecht en nagerecht).
Harvest Moon
Stadschef Tulgaa (gespeeld door de regisseur) heeft zijn baan in Ulaanbaatar opgegeven en keert terug naar zijn roots op de Mongoolse Steppe om voor zijn stervende vader te zorgen. Eenmaal thuis ontmoet hij Tuntuulei (Tenuun-Erdene Garamkhand), een brutale en agressieve tienjarige jongen die wordt opgevoed door zijn grootouders. Wanneer Tulgaa’s vader sterft, besluit Tulgaa te blijven en de oogst te voltooien die zijn vader was begonnen. Er begint een band te ontstaan tussen de vaderloze jongen en de vaderloze man…
Tegen de pracht van de Mongoolse Steppe en prachtig in breedbeeld gefilmd door Joshua Fisher, is dit een verhaal voor alle leeftijden dat nog lang na het zien van de film in de gedachten van festivalgangers zal naklinken. Harvest Moon is de winnaar van de Publieksprijs voor de Meest Populaire Film in de Vanguard-sectie van het Vancouver International Film Festival van vorig jaar.
Let op! Deze film kan alleen worden vertoond met Engelse ondertitels.
Alleen in het geval dat de voorstelling niet kan doorgaan, wordt restitutie verleend. Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u overwegen om iemand anders blij te maken met uw kaartjes.
PUBLIEKSPRIJS
Het 013 CIFF kent ook een publieksprijs. De winnaar van de meest populaire film van het publiek ontvangt zowel een geldprijs van € 1.500,- als de mogelijkheid om in de Nederlandse bioscopen te worden uitgebracht. Filmtheater Cinecitta draagt de kosten voor ondertiteling van de film en de distributie in de Benelux. Dit jaar zijn er ook een 2e en 3e prijs van respectievelijk € 1000,- en € 500,-.
Festivalbezoekers ontvangen een stembiljet in de lobby van Cinecitta of bij de filmzaal. We roepen alle filmbezoekers op om te stemmen en hun stembiljetten af te geven aan één van onze onmisbare vrijwilligers!