Van 26 t/m 30 oktober vindt de vierde editie plaats van het 013 Cinecitta International Film Festival. Op woensdag 26 oktober trapt het festival af met Close, de Cannes Grand Prix winnaar van de Belgische regisseur Lukas Dhont. 

013 CIFF 2022 toont een exclusieve selectie van zeventien films uit zestien verschillende landen. Meer dan de helft van het filmprogramma werd niet eerder in Nederland of zelfs in de Benelux vertoond. Ook dit jaar zullen diverse internationale filmmakers naar het unieke Tilburgse filmfestival afreizen. Zij zullen na de vertoning van hun film met festivalbezoekers in gesprek gaan over het maakproces. Onder het genot van een hapje en een drankje kunt u in een ongedwongen sfeer napraten in onze Ristobar29.  

Cinecitta is al ruim 100 jaar toonaangevend op het gebied van kwaliteitsfilms. Door de ligging in het centrum van Tilburg en vlakbij het centraal station is Cinecitta makkelijk te bereiken.

U bent van harte welkom! Bekijk het volledige programma op www.013ciff.com 

Passe-partout

Ook dit jaar kunt u een passe-partout aanschaffen voor het 013 Cinecitta International Film Festival voor € 75,-. Met deze filmpas ontvangt u onbeperkt toegang tot alle films (inclusief openingsavond) en filmspecials (excl. Dine-In Cinema) van 26 t/m 30 oktober 2022.

Koop nu een passe-partout voor €75 en kijk onbeperkt alle films tijdens 013 CIFF. 

FILMPROGRAMMA

Het complete programma is te vinden op 013ciff.com! Tickets zijn te koop via de website of de ticketbalie van Cinecitta. De volgende 17 films uit 16 verschillende landen zijn geselecteerd:

 

 

Close (openingsfilm)

Close is de tweede film van de pas 31-jarige Belgische regisseur Lukas Dhont. De film won de won de zeer prestigieuze Grand Prix op het Filmfestival van Cannes 2022, kreeg een minutenlange staande ovatie en ontving lovende kritieken van de internationale pers. Close is inmiddels verkocht aan meer dan 100 landen en zal dit najaar wereldwijd in de bioscoop worden uitgebracht. Cinecitta is trots dat ze deze film tijdens de openingsavond van 013 CIFF 2022 als bijzondere voorpremière kan vertonen.

Close vertelt het verhaal van twee 13-jarige vrienden, Léo en Rémi. Hun vriendschap is vrolijk, intens en bovenal onafscheidelijk. Toch lijkt een ogenschijnlijk onschuldige gebeurtenis genoeg om hen uit elkaar te drijven. Zonder veel woorden toont de film hoe weinig er nodig is om een onwrikbare band toch los te wrikken en hoe ingrijpend de gevolgen kunnen zijn. Close is groots in zijn subtiliteit, ontroerend en krachtig tegelijk. “Dhonts gelaagde, prachtig gedraaide werk, dat een heel jaar van wisselende seizoenen beslaat, gaat over verraad, schaamte, ontkenning, liefde en uiteindelijk genezing en groei … Verbluffend.” Leslie Felperin, The Hollywood Reporter

Openingsavond   Tijden

Magnetic Fields (slotfilm)

Deze prachtige roadmovie van Yorgos Goussis, winnaar van vijf Hellenic Film Academy Awards voor Beste Film, Beste Regiedebuut, Beste Scenario, Beste Actrice en Beste Originele Muziek, is genereus, grappig, zit knap in elkaar en is schitterend geacteerd. Elena (prijswinnares Elena Topalidou), een getrouwde danseres, ontmoet de ongemanierde Antonis (Antonis Tsiotsiopoulos), wiens auto het begeven heeft op zijn overtocht naar Kefalonia in West-Griekenland. Hij wil het stoffelijk overschot van zijn tante naar het kerkhof van het eiland brengen. Zij biedt hem een lift aan. Het levert een heel cinematografische film op – momenten van pure visuele poëzie en puur visueel drama in overvloed – en een uitgesproken humanistisch onderzoek naar verbondenheid, de willekeur van het leven, gekwetste mensen, verlangen en vriendschap (met verlangens). Dat de film 100% geïmproviseerd is – Topalidou en Tsiotsiopoulos worden genoemd als co-scenarioschrijvers, naast regisseur Goussis – verklaart het warme gevoel van dit low-budgetjuweeltje. Complimenten voor een film die een onverwachte kaskraker werd in Griekenland!

  Slotavond  Tijden

A Chat

Gu Qing, een kleermaakster van in de 30, leidt een doodgewoon leven totdat haar nichtje, Sun Yue, van ver komt om van haar het kleermakersvak te leren. Maar Sun Yue heeft ook andere motieven – zoals de jongen terugzien met wie ze drie maanden een romance beleefde tot hij moest vertrekken om aan een filmopname te werken …

Wang Xide die filmt in prachtig zwart-wit, toont ons in zijn regiedebuut drie generaties vrouwen die met verlies omgaan en zich proberen te verzoenen met zichzelf en met elkaar. Daarmee heeft Wang het soort slow cinema gemaakt dat echt werkt: een film waarin ogenschijnlijk heel weinig gebeurt, maar waarin het hele leven onthuld wordt. Het vertrouwen dat de regisseur toont bij de opbouw van deze wereld en de manier waarop hij het montageritme gebruikt om het publiek naar zijn hand te zetten, zorgt voor een ronduit magnifiek werk. Als klap op de vuurpijl is de soundtrack fantastisch en zijn er momenten van subtiele, ingetogen humor. De film is een stil geschenk en won de prijs voor Beste Film op het Chongqing Youth Film Festival.

Tijden

Dos Estaciones

Het debuut van Juan Pablo González is een fascinerende en prachtig geacteerde blik achter de schermen van een Mexicaanse tequilafabriek in moeilijkheden.  Teresa Sánchez won de Speciale Juryprijs in de World Dramatic Competition van het Sundance-festival voor haar rol. Zij speelt Maria, de gerespecteerde eigenaresse van de Dos Estaciones tequilafabriek, dat al generaties lang in handen van haar familie is en werk verschaft aan talloze plaatselijke bewoners. Maar nu hebben de recessie en een plantenplaag de fabriek in grote problemen gebracht …

“Het is zeldzaam dat een filmdebuut de perfecte balans vindt tussen alle componenten. Al helemaal als dat gebeurt op een karakteristieke en gedenkwaardige manier. Dit is precies wat schrijver-regisseur Juan Pablo González bereikt in Dos Estaciones: een levendig portret van een plaats en zijn mensen, een onsentimentele ode aan de kunst en het ambacht van het tequila maken, een vernietigende weergave van de gevolgen van een geglobaliseerde economie en een voortreffelijke karakterstudie.” Sheri Linden, The Hollywood Reporter

Tijden

The Family

Fris, levendig, menselijk, humoristisch en diep ontroerend: het zijn enkele woorden en omschrijvingen die bij het zien van Fabien Gorgearts prachtig gemaakte familiedrama in je opkomen. Anna (Melanie Thierry op haar best) woont samen met haar man (Lyes Salem), haar twee zoontjes en de zesjarige Simon (Gabriel Pavie), een kind dat op de leeftijd van achttien maanden bij hen geplaatst is door de kinderbescherming. Op een dag verklaart Simons biologische vader dat hij de voogdij over zijn zoon wil terugkrijgen. Zo begint een rollercoaster voor Anna, Simon en het gezin … Wat opvalt is dat er geen schurken in de film zitten – alleen echte mensen die hun best doen om te leven en lief te hebben. De visuele flair van Gorgeart is in perfecte harmonie met de getoonde thema’s en emoties. Een juweeltje van een film.

“Fabien Gorgeart levert een opmerkelijk, levendig, ontroerend, gevoelig en zeer accuraat melodrama af over kinderlijke gevoelens en onze complexe opvattingen over wat een kind gelukkig maakt.” Fabien Lemercier, Cineuropa

Tijden

Fogaréu

Drama en fantasie (en een subtiele LGBTQ+ subtekst) kruisen elkaar in Flávia Neves’ filmdebuut, dat zich afspeelt in een Brazilië dat weinig te zien is op het witte doek: het centraal-westelijke deel van het land. In het bijzonder de stad Goias, waar overblijfselen van het koloniale tijdperk en de gruwelijke misstanden botsen met de hypermoderniteit van de agro-industrie. Na de dood van haar adoptiemoeder keert Fernanda (een opvallende Bárbara Colen, uit Bacurau) na een lange afwezigheid terug naar haar geboortedorp op zoek naar antwoorden over haar onbekende biologische ouders. Ze wordt verwelkomd in het huis van haar rijke oom, maar krijgt al snel een hekel aan het bevoorrechte bestaan van haar familie – en begint de gruwelijke details te ontdekken over waarom zoveel bedienden in de gemeenschap lijden aan een verstandelijke handicap …

“De geërfde historische schuld van een land. De onmenselijke behandeling van je medemens. De zoektocht naar een identiteit die het koloniale imperialisme ooit gestolen heeft. Neves duikt diep in de nog steeds brandende puinhopen van de Braziliaanse geschiedenis.” Suzanne Gottlieb, Cineuropa

Tijden

The Forger

Dit prachtig gemonteerde drama van Maggie Peren is gebaseerd op Cioma Schönhaus’ memoires uit 2004 over hoe hij, een blonde jood, zich tijdens de Tweede Wereldoorlog in alle openheid schuilhield in Berlijn terwijl hij honderden documenten vervalste om zijn medejoden te helpen. Louis Hofman (Netflix’ Dark) levert een geweldige prestatie in de hoofdrol. Als de 21-jarige Schönhaus is hij een zelfverzekerd en roekeloos genie wiens talenten hem helpen te overleven. De film is een meeslepend verhaal, met een schitteren- de cinematografie en uitstekend production design. (De echte Schönhaus ontsnapte op een fiets naar Zwitserland en woonde daar tot zijn dood in 2015).

“Perens losse bewerking is meer geïnteresseerd in de eigenwijze, dappere geest van Schönhaus’ verhaal dan in de fijnere narratieve details. In plaats daarvan wil hij iets doen wat niet vaak voorkomt in films over overlevenden van de holocaust: de uitbundige levenskracht vieren van een vindingrijke kameleon die weigert een rol als slachtoffer aan te nemen.” Lee Marshall, Screen

Tijden

The In-laws

Een gedurfd zestien minuten durend openingsshot, dat in één keer opgenomen werd, introduceert Andrzej (Marcin Dorocinski uit The Queen’s Gambit: denk aan Daniel Day-Lewis op zijn vriendelijkst) en vrouw Malgorzata (Maja Ostaszewska). Een rijk stel dat een zeer slechte dag heeft: hun zoon heeft zojuist zijn verloofde voor het altaar achtergelaten. Terwijl de bruiloftsband in een chique balzaal van het hotel begint te spelen, besluit Andrzej door te gaan met de receptie. Alles is tenslotte betaald en veel bruiloftsgasten zijn van ver gekomen, dus waarom niet? Maar dan verschijnen Wanda (Izabela Kuna, met het kapsel en de vastberadenheid van Margaret Thatcher) en Tadeusz (Adam Woronowicz) – de volkse ouders van de afgewezen bruid – die vastbesloten zijn hun deel van de buit binnen te halen … In Jakub Michalczuks snelle, duister grappige regiedebuut vloeit de wodka rijkelijk, vinden diverse onthullingen plaats en ontspint zich totale chaos. Dit terwijl Michalczuks constant rondzwervende camera de hypocrisie en hebzuchtige verlangens van arm en rijk onthult en terecht op de hak neemt.

Tijden

Klondike

Winnaar van de prijs voor Beste Regisseur in de World Dramatic-competitie op Sundance, waar de film in première ging iets meer dan een maand voor de Russische invasie in Oekraïne. Maryna Er Gorbachs scherpe drama, dat zich afspeelt in de Donbas, draait om de zwangere Irka (Oxana Cherkashyna), haar zwijgzame echtgenoot Tolik (Sergey Shadrin) en de op 17 juli 2014 neergehaalde Malaysian Airlines-vlucht, waarvan een groot stuk terechtkomt op de boerderij van het echtpaar. Het echtpaar zit klem tussen pro-Russische Oekraïense rebellen en Oekraïense patriotten – in de openingsscène wordt een muur van hun huis aan diggelen geblazen door een ‘verdwaalde’ mortiergranaat – en wordt verscheurd tussen vluchten of voet bij stuk houden. Irka is vastbesloten te blijven …

“Gorbachs compromisloze, formeel opmerkelijke prijswinnaar op Sundance … [is] een visie op de slepende oorlog in de Donbas die geen compromissen duldt in het weergeven van de ernstige impact van het conflict op de burgers van de regio – in het bijzonder de onschuldige vrouwen aan wie de film opgedragen is … Krachtig … Schokkend.” Guy Lodge, Variety

Tijden

Libertad

Libertad (Nicolle Garcia), de opstandige 15-jarige dochter van de Colombiaanse huishoudster Rosana (Carol Hurtado), is tegen haar zin weggehaald uit haar huis in Colombia om bij haar moeder en de familie die zij verzorgt in een prachtige Spaanse villa aan zee te verblijven. Drie generaties rijke Spaanse vrouwen – de oude grootmoeder Angela (Vicky Peña), haar dochter Teresa (Nora Navas), en kleindochter Nora (María Morera), 15 en heel beschermd opgevoed – delen hier de lakens uit. Nora’s voorzichtige vriendschap met Libertad vormt de kern van dit zeer mooie en zeer goed geregisseerde filmdebuut van Clara Roquet.

“Roquets manier van filmen is lichtvoetig van stijl en instinctief opmerkzaam. Ze concentreert zich op de kleine details die uitvergroot worden door een jeugdig vergrootglas. Er is verwantschap met het werk van Céline Sciamma, in de manier waarop de film moeiteloos navigeert door de warboel van vrouwelijke tienerdynamiek; en met Lucrecia Martel, door de manier waarop klasse doorsijpelt in elke interactie.” Wendy Ide, Screen

Tijden

Miracle

Deze meesterlijk geregisseerde film van schrijver-regisseur Bogdan George Apetri (met camerawerk van het Roemeense wonderkind van de New Wave Oleg Mutu) is een verzengende psychologische thriller waarin maatschappijkritiek, morele ambiguïteit en aangrijpend misdaaddrama samenkomen in één geweldig geheel. Ioana Bugarin is perfect als Cristina, een jonge novice die haar nonnenklooster verlaat op een mysterieuze missie naar een ziekenhuis. Ze komt niet meer terug. Rechercheur Marius Preda (de al even goed acterende Emanuel Pârvu) krijgt de opdracht uit te zoeken wat er met haar gebeurd is. Maak je gordels vast, want het wordt erg spannend, erg snel …

“Een misdaaddrama van fascinerende authenticiteit … Miracle wordt geënsceneerd met een onverbiddelijke vaardigheid die je meesleept als een roman van Patricia Highsmith. Het is een verhaal van mysterie, van verloren onschuld, en van het duizelingwekkende kwaad dat gewone mannen kunnen aanrichten … Naarmate de film de kern van de duisternis nadert, creëert [de film] een ijzingwekkende spanning die niet stopt.” – Owen Gleiberman, Variety

Tijden

Missing

Na de dood van zijn vrouw zinkt Santoshi (Jiro Sato) weg in een depressie en schulden, tot grote consternatie van zijn dochter, de middelbare scholiere Kaede (Aoi Ito). Om hun problemen te verzachten, smeedt Santoshi een plan om een seriemoordenaar (Hiroya Shimizu) op te sporen, hem te vangen en de grote beloning op te strijken. Maar Santoshi verdwijnt al snel. Kaede vreest het ergste en gaat naar hem op zoek …

De summiere samenvatting van het plot hierboven is weliswaar accuraat, maar geeft nog niks prijs over van wat je te wachten staat in Shinzo Katayama’s verbluffende tweede film als regisseur. Wetende dat Shinzo een voormalig assistent was van Bong Joon-ho (Parasite) geeft je misschien een idee van de plotwendingen, de uiterst inventieve enscenering en de pure durf van het verhaal dat Shinzo vertelt. Bereid je voor op een helse rit waarin je gaat snakken naar adem, want Missing is zonder twijfel de meest stijlvolle en vindingrijke thriller van het jaar. En wat een einde!

Tijden

The Odd-Job Men

Voor hun werk deelden Mohamed Mellali en Valero Escolar vorig jaar de prijs voor beste acteur in Locarno, en de film zelf kreeg de Europa Cinemas Label Award. Beide zijn welverdiende lofbetuigingen voor 013 CIFF alumna Neus Ballús, wiens Staff Only de 2020-editie van het festival opende. De film vertelt het subtiele, grappige en raak geobserveerde verhaal van de Marokkaanse immigrant Mohamed (Mellali) die het probeert te maken in Barcelona als lid van een klusjesploeg. Maar hij stuit op de vooroordelen van collega-klusser Valero (Escolar) … Alle drie de hoofdrolspelers zijn amateurklussers die drie jaar lang met Ballús aan het geïmproviseerde script gewerkt hebben! Een heel uniek werk.

“Charmant … maar toch scherp … Ballús’ bedrieglijk bescheiden, subtiel ingenieuze … warme film is te doordacht om te suggereren dat deze twee klusjesmannen elkaar uiteindelijk gaan repareren, maar biedt in ieder geval de hoop dat ze een tijdelijke oplossing kunnen vinden.” Jessica Kiang, Variety

Tijden

Thunder

De Franstalige Zwitserse Alpen, zomer 1900: Elisabeth (Lilith Grasmug), 17, wordt gedwongen haar klooster te verlaten omdat haar zus, Innocente, overleden is en ze moet helpen op de familieboerderij. Tot daar een klassiek verhaal. Maar wat begint als een prachtig geschoten verhaal over een diep religieuze gemeenschap die een bestaan probeert op te bouwen, verandert al snel in een koortsdroom van seksuele hysterie wanneer Elisabeth, aangemoedigd door het expliciete dagboek van haar zus, spirituele verlichting zoekt door seksuele uitbundigheid.

Schrijver-regisseur Carmen Jaquier snijdt hier enkele grote thema’s aan: religieuze onderdrukking versus vrouwelijke bevrijding via seksualiteit, de relatie tussen religieuze extase en orgastisch genot … De kern van haar verhaal is echter de omarming van de vitaliteit van het leven: de frisse lucht, het kristalheldere stromende water, de uitbundige vegetatie en vooral het doordringende licht van de immense bergomgeving. Thunder zit vol met onuitwisbare beelden en is een gedurfd debuut van een talent om in de gaten te houden.

Tijden

Until Tomorrow

De jonge alleenstaande moeder Fereshteh (Sadaf Asgari), een zelfbewuste grafisch ontwerpster, verneemt dat haar ouders diezelfde avond in Teheran aankomen. Het probleem? Ze weten niets over haar buitenechtelijke baby van twee maanden. Fereshteh gaat samen met haar beste vriendin Atefeh (Ghazal Shojaei) op zoek naar iemand die ‘tot morgen’ voor haar kind kan zorgen – een zoektocht die steeds wanhopiger wordt naarmate de uren verstrijken … Regisseur Ali Asgari laat zien hoe Iraanse millennials proberen te breken met de patriarchale normen, en hij doet dat met een levensechte spanning waardoor we de urgentie en implicaties van Fereshtehs situatie voelen.

“Asgari bouwt een gespannen en beklijvend drama op vanuit dit uiterst eenvoudige uitgangspunt, dat steunt op een ontroerende vertolking van het nichtje van de regisseur, Sadaf Asgari … [De film] zegt veel over de manier waarop jongere generaties in Iran op dit moment draadje voor draadje het verstikkende web van wettelijke en sociale censuur van het land lospeuteren.” Lee Marshall, Screen

In_aanwezigheid_regisseur  Tijden

Vera dreams of the sea

Vera (een perfecte Teuta Ajdini) is een gebarentaaltolk van middelbare leeftijd, die een goed gestructureerd leven leidt: echtgenote van een gerenommeerde rechter, liefhebbende moeder en zorgzame grootmoeder. Haar gemoedsrust wordt verstoord door de onverwachte zelfmoord van haar man, gevolgd door een onwelkome, dreigende stoet van familieleden die beweren de eigendomsrechten te hebben op het familiehuis in het dorp. Wanneer de tentakels van ondergronds intrige aan de oppervlakte komen, dreigt Vera’s wereld in te storten…

Dit meeslepende, thrillerachtige verhaal van regisseur Kaltrina Krasniqi is “doordrenkt van een onheilspellende sfeer… [het is een] scherpzinnig, ontroerend en uitstekend geacteerd speelfilmdebuut … Vera, eerlijk en onbevreesd vertolkt door een geweldige Ajdini, is bijna elk moment in beeld, wat al een prestatie is aangezien er maar weinig films zijn die een vrouw uit deze specifieke levensfase en sociale klasse als heldin nemen … Dit genuanceerde, zenuwslopende verhaal [is] evenzeer een karakterportret als een maatschappijkritische film.” Jessica Kiang, Variety

Tijden

Word

Beata Parkanová won eerder dit jaar de prijs voor Beste Regisseur en Beste Acteur op het prestigieuze Karlovy Vary International Film Festival. Dit levendige stuk uit 1968 draait rond Václav Vojíř (Martin Finger, fascinerend), een gerespecteerde notaris uit een kleine stad, en zijn familie. Václav staat bekend om zijn integriteit en wordt door de communistische autoriteiten op subtiele wijze onder druk gezet om lid te worden van de partij, of op zijn minst een steunbetuiging te ondertekenen. Maar hij en zijn lijdzame maar even principiële vrouw Vĕra (Gabriela Mikulková, ook heel goed) weigeren te buigen. Dan vallen de Russen binnen, Václav zakt weg in een diepe depressie, en Vĕra moet zich zien te redden … Door de relatie van Václav en Vĕra te gebruiken als een microkosmos voor de samenleving, creëert Parkanová, samen met haar uitstekende cameraman Tomáš Juríček en de fantastische production designer Jan Vlček, een intiem familiedrama over de kracht van een ethische levensvisie om je door de donkerste tijden heen te slaan.

Tijden

 

PUBLIEKSPRIJS

Het 013 CIFF kent ook een publieksprijs. De winnaar van de meest populaire film van het publiek ontvangt zowel een geldprijs van € 1.500,- als de mogelijkheid om in de Nederlandse bioscopen te worden uitgebracht. Filmtheater Cinecitta draagt de kosten voor ondertiteling van de film en de distributie in de Benelux. Dit jaar zijn er ook een 2e en 3e prijs van respectievelijk € 1000,- en € 500,-.

Festivalbezoekers ontvangen een stembiljet in de lobby van Cinecitta of bij de filmzaal. We roepen alle filmbezoekers op om te stemmen en hun stembiljetten af te geven aan één van onze onmisbare vrijwilligers!

Koop uw tickets hier: Koop tickets