30 jaar Dogma bij Cinecitta

Dogma 95 is een radicale filmbeweging die in 1995 in Denemarken ontstond als tegenreactie op Hollywood-glamour en technologische opsmuk. De grondleggers waren niemand minder dan Lars von Trier (Dancer in the Dark, Melancholia) en Thomas Vinterberg (Jagten, Druk). Zij vonden dat films terug moesten naar de essentie: puur acteerwerk, rauwe beelden en eerlijke verhalen.

Ter ere van 30 jaar Dogma vertonen wij vier Dogma-klassiekers Festen, The Idiots, Italian for Beginners en Open Hearts.

We trappen af met een vertoning van Festen, ingeleid door Filmkrant-journalist Joost Broeren-Huitinga.

 

Festen | Thomas Vinterberg | Denemarken | 105 min.

Tijdens een feest ter ere van de zestigste verjaardag van de vader des huizes onthult zijn zoon een schokkend geheim dat de façade van een ogenschijnlijk perfecte familie volledig doet instorten.

Festen is de eerste film die is gemaakt volgens de Dogma 95-principes. De film won de Juryprijs op het Filmfestival van Cannes in 1998 en wordt nog steeds beschouwd als een meesterwerk binnen de moderne cinema. Met intense acteerprestaties en een beklemmende sfeer is deze film een emotionele achtbaan die de kijker confronteert met thema’s als schaamte, schuld en vergeving.

Exclusief op dinsdag 10 juni, 19.00 uur zal Joost Broeren-Huitinga een inleiding geven. Hij is adjunct-hoofdredacteur van Filmkrant en vaste filmmedewerker van Het Parool.

Voorafgaand aan de film plaatst Broeren-Huitinga – aan de hand van film stills – de context van Dogma 95 in een grotere traditie van filmmakers (en andere kunstenaars) die zichzelf beperkingen opleggen. Hij gaat in op de vragen: Waarom richtten Thomas Vinterberg en Lars von Trier het manifest op? Waarom was Festen zo baanbrekend? En welke blijvende invloed heeft de stroming gehad?

Tickets

The Idiots | Lars von Trier | Denemarken | 117 min.

Lars von Trier’s The Idiots is een provocerende film die de grenzen van sociale normen en gedrag verkent. Het verhaal draait om een groep volwassenen die in het openbaar doen alsof ze een verstandelijke beperking hebben, als vorm van verzet.

De film is rauw gefilmd volgens de Dogma 95-regels en laat alle opsmuk achterwege. Het stelt vragen over authenticiteit, empathie en groepsgedrag. The Idiots is controversieel en compromisloos, en blijft een van von Trier’s meest gewaagde werken.

Tickets

Italian For Beginners | Lone Scherfig | Denemarken | 112 min.

In een Deens stadje volgt een groepje mensen een cursus Italiaans: een kapster, het meisje uit de bakkerswinkel, de bedrijfsleider van een restaurant, de manager van de sporthal, de nieuwe dominee… Allemaal staan ze alleen in het leven: misschien is het de hoop op een beetje ‘amore’ die hen doet zwoegen op het verschil tussen een pizza en een piazza. Tijdens een reis naar Venetië kunnen ze het geleerde in de praktijk brengen – en krijgt de Italiaanse zon de kans om mensen bij elkaar te brengen.

Zachte humor, stille eenzaamheid en een zaaltje vol hoopvolle mensen—Italian for Beginners raakt je zonder dat je het meteen merkt.

Tickets

Open Hearts | Susanne Bier | Denemarken | 113 min.

Een plotseling ongeluk zet het leven van twee koppels volledig op z’n kop in Open Hearts, Susanne Biers intense Dogma 95-drama over liefde, schuld en verlies.

Joachim en Cæcilie, een jong koppel uit Kopenhagen, hebben net beslist te trouwen, wanneer Joachim door een auto wordt aangereden. Hij overleeft het ongeval, maar is van kop tot teen verlamd. De vrouw, die het ongeval veroorzaakte, Marie, wordt verteerd door schuldgevoelens en belt haar man Niels, een dokter in het ziekenhuis, om het koppel bij te staan. Verstoten door een bittere Joachim, zoekt Cæcilie troost bij Niels, die hopeloos verliefd wordt op de jonge vrouw.

Tickets

De Dogma Regels

Hieronder staat de volledige lijst met regels waaraan een Dogma-film volgens Lars von Trier en Thomas Vinterberg moest voldoen.

Wie zich bij het gedachtengoed van het manifest wilde aansluiten, diende een Eed van Zuiverheid af te leggen, waarmee hij/zij afzag van persoonlijke smaak en het kunstenaarschap: “Ik zweer af te zien van het creëren van een ‘werk’, omdat ik het moment belangrijker vind dan het geheel. Mijn uiteindelijke doel is om de waarheid uit mijn karakters en omstandigheden te dwingen.”

1. De film dient op locatie te worden gemaakt, rekwisieten of decors zijn niet toegestaan.
2. Geluid mag nooit los van de beelden worden gemaakt. Filmmuziek is dus ook uit den boze.
3. Er mag alleen gefilmd worden met een handheld camera.
4. De film dient in kleur te worden gedraaid, het gebruik van kunstlicht is daarbij niet toegestaan.
5. Optische en special effects zijn niet toegestaan.
6. De film mag geen oppervlakkige actie bevatten, zoals moord en het gebruik van wapens.
7. De film dient in het hier en nu te spelen.
8. Genrefilms zijn niet toegestaan.
9. Het filmformaat is Academy 35 mm.
10. De naam van de regisseur wordt niet in de aftiteling vermeld.