• nl
Willem II straat 29, 5038 BA Tilburg

Cinecitta presenteert vrijdag 19 april 10.30 uur een preview van het  MOOOV Filmfestival.

Tickets

Van 23 april tot 5 mei 2019 vindt in Turnhout, België het jaarlijks terugkerend MOOOV FILMFESTIVAL plaats. Op dit festival worden met name films vertoond van regisseurs die kwaliteit combineren met maatschappelijk engagement. Films die op een of andere manier commentaar leveren op onze samenleving of die een artistiek verhaal vertellen dat minder toegankelijk is voor een breed publiek. Iets minder vanzelfsprekende films, maar zeker zo boeiend. In twaalf dagen worden ongeveer 70 films vertoond van over de hele wereld. Het festivalprogramma is opgedeeld in verschillende secties. Ze maken je wegwijs in het filmaanbod en helpen je bij het maken van een juiste filmkeuze.

Cinecitta en MOOOV Film Distribution NL, het distributiebedrijf van voormalig Cinecitta eigenaar Bert Goessen, willen dit bijzondere filmfestival ook in Nederland bij het filmpubliek onder de aandacht brengen.

Wij brengen drie mooie parels naar Tilburg als preview op dit festival waarvan de laatste pas in 2020 in Nederland in première gaat. We hebben dus echt een primeur in huis. Om dit heugelijke feit te vieren bieden wij u tijdens de pauze een gratis lunch aan.  U betaalt voor 3  prachtige films slechts € 30,00, de films zijn niet los te boeken.

Hopelijk leidt het bezoek aan deze preview tot een zodanige nieuwsgierigheid naar de rest van het filmprogramma, dat een reis naar Turnhout onvermijdelijk wordt. Ga voor meer informatie naar www.mooov.be

Programma

10.30 – 13.00 AN UNEXPECTED LOVE van Juan Vera, 136’, Argentinië 2018.
Een fijne komedie over een gelukkig getrouwd stel dat na vijfentwintig jaar huwelijk de balans opmaakt en tot de conclusie komt dat het gras elders misschien toch niet  zo groen is als het vaak lijkt. Release 17 oktober.

13.00 – 13.45 Lunch

13.45 – 15.25 TEL AVIV ON FIRE van Sameh Zoabi, 97’, Palestina 201.
Een decennialang Arabisch-Israëlisch conflict, luchtig uitvergroot als meeslepende Soap waar wel degelijk om gelachen kan worden. Release 25 juli.

15.25 – 15.45 Pauze

15.45 – 17.20 SIBEL van G. Giovanetti en Çagla Zencirci, 95’, Turkije 2018.
Vanuit haar onderdrukte positie in de gemeenschap komt Sibel op voor haar  identiteit, haar eigen gevoel en haar eigen leven en vecht ze voor een beter  en ander bestaan. Release 5 maart 2020.

Synopsis films

An Unexpected Love

Marcos (53), professor in de literatuur en Ana (50), psychologe zijn al meer dan vijfentwintig jaar gelukkig getrouwd. Ze wonen in Buenos Aires en leiden een rustig en aangenaam leven. Ze zijn tevreden en gelukkig met hun carrières. Ze delen gemeenschappelijke interesses, projecten, vrienden en opvattingen over het leven. Ze zijn een solide en redelijk gelukkig stel. Maar als de 19-jarige Luciano, hun enige zoon, het ouderlijk huis verlaat om te gaan studeren in Madrid openen zich nieuwe perspektieven voor het huwelijk. Wat in eerste instantie, met name voor Ana, een leeg-nest-syndroom lijkt te zijn, maakt al snel plaats voor een diepe existentiële crisis. Het huwelijk begint leeg en sleets aan te voelen. Marcos en Ana beginnen zich zelfs af te vragen of ze nog wel verliefd zijn op elkaar. Ze voelen zich allebei jong en nieuwsgierig genoeg om naar iets nieuws te zoeken, het onbekende onder ogen te zien. Daarom besluiten ze uit elkaar te gaan. Als pas gescheiden mensen doorlopen ze de verschillende stadia van het single leven. Ze arrangeren verschillende ontmoetingen met oude geliefden, voormalige klasgenoten en collega’s van de universiteit. Langzaam beginnen ze de onvermijdelijke moeilijkheden van het dagelijks leven te ervaren. Uiteindelijk beseffen ze wat ze hebben verloren en weten dat weer te waarderen. Opnieuw nemen ze een beslissing die hun leven voor altijd zal veranderen.

AN UNEXPECTED LOVE is een echte acteursfilm. Ricardo Darin en Mercedes Moran, de beide Argentijnse top acteurs, zijn voortdurend aan elkaar gewaagd. Hun natuurlijke manier van acteren, de ironische blikken die ze elkaar toewerpen en de humoristische toespelingen geven de film extra glans en overtuigingskracht.

Tel Aviv On Fire

Een komedie over het Arabisch-Israëlisch conflict? Weinig filmmakers die daar hun vingers aan durven te branden, maar Sameh Zoabi bewijst met TEL AVIV ON FIRE dat er wel degelijk om kan worden gelachen. Hij neemt een tv-soap over een verzonnen liefdesserie als uitgangspunt. De soap gaat over een spionne die anno 1967 getrouwd is met een Arabische man, maar ook een hoge Israëlische militair moet zien te verleiden. Omdat de kijkers nog niet weten voor wie de vrouw zal kiezen, is het programma aan beide kanten van de muur mateloos populair. Zowel bij de Palestijnen als bij de Israëli.

Salam, een 30-jarige sympathieke Palestijn woont in Jeruzalem en werkt op de tv-set in Ramallah als productie-assistent. Elke dag moet hij langs een Israëlische grenspost. Daar ontmoet hij officier Assis. Zijn vrouw en haar vriendinnen zijn grote fans van de tv-serie. Assis wil Salam graag helpen met ideeën over het verloop van het soap verhaal. Als hij een positievere rol voor de Joodse generaal eist, probeert Salam krampachtig het verloop van de tv-serie te beïnvloeden. Maar het wordt steeds duidelijker dat dit voor de Arabische makers ontoelaatbaar is. En zo weet regisseur Zoabi messcherp de vinger op de zere plek te leggen. Een decennialang Arabisch-Israëlisch conflict, luchtig uitvergroot als meeslepende soap.

Sibel

De ontvangst kan vrij onbetrouwbaar zijn bovenop de bergen van de Zwarte Zee in Turkije, dus de vrouwen die theebladeren plukken in het allegorische drama SIBEL van Guillaume Giovanetti en Çagla Zencirci hebben hun toevlucht genomen tot een andere methode: ze fluiten. Niet zomaar eentonig getjilp, maar uitgebreide gesprekken waarin de dorproddels worden doorgegeven. Terwijl de vrouwen het fluiten beschouwen als een alternatief voor verbale praatjes, is het voor de 25-jarige Sibel de enige manier waarop ze kan communiceren. Sibel woont samen met haar alleenstaande vader Emin en haar jongere zus Fatma. In de afgelegen gemeenschap wordt ze als een paria behandeld omdat ze “pech” brengt. Waaruit die ‘pech’ bestaat kan niemand duidelijk verwoorden maar heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat Sibel vanwege haar handicap nooit een man zal vinden en geen kinderen zal krijgen. Sibel probeert op alle mogelijke manieren de aandacht te trekken van haar dorpsgenoten. Ze is voortdurend met iets bezig, oogst de gewassen op het land, hakt hout en kookt voor haar vader en jongere zus. Het lijkt wel of ze met hard werken haar plaaggeesten wil intimideren. Ze jaagt ook op een wolf waarvan wordt beweerd dat hij gevaarlijk is. Als ze de wolf zou kunnen dood schieten, zou ze zeker in aanzien stijgen.

Er zitten duidelijk sprookjesachtige elementen in SIBEL. Een grote boze wolf jaagt iedereen angst aan. Sibel’s huiselijk leven maakt haar de Assepoester van het gezin en haar hatelijke zus Fatma kan net zo goed een slechte stiefzus zijn. Haar Prins Charming komt in de vorm van Ali, een gewonde voortvluchtige gedetineerde die ze in het bos beschermt en verzorgt. Zeer tegen de zin van haar vader gaat Sibel zich steeds onafhankelijker gedragen.  Haar steeds sterker wordende opstandigheid en het toenemende vertrouwen in zichzelf zorgen ervoor dat ook haar vader en haar tradioneel ingestelde zus een meer eigentijdse kijk op de wereld krijgen.

Actrice Damla Sönmez speelt op indrukwekkende wijze de rol van Sibel. Haar vlammende ogen spreken boekdelen over haar gevoel van onrechtvaardigheid. Vanuit haar onderdrukte positie in de gemeenschap komt ze op voor haar eigen identiteit, haar eigen gevoel en haar eigen leven. Strijdbaar en wars van intimidaties vecht ze voor een beter en ander bestaan. Dat is de kracht van SIBEL. Een film die het persoonlijke verhaal optilt naar een universeel niveau.

Drie filmtickets en een bijpassende lunch € 30,00

Cookies zijn kleine bestanden die met pagina’s van deze website worden meegestuurd en door uw browser op de harde schrijf van uw computer worden opgeslagen.  Er zijn verschillende soorten cookies die gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Voor het plaatsen van cookies is soms wel en soms geen toestemming nodig. Als u niet akkoord gaat met onze cookie statement dan plaatsen wij alleen de functionele cookies. Als u meer wilt weten over de cookies die wij gebruiken, de gegevens die daarmee verzameld worden en over uw rechten op dit punt, lees dan ons cookie statement en privacy policy om meer te leren over onze cookies.