De film

Little Man, Time and the Troubadour

Een poëtische roadmovie met lied en verbeelding, nostalgie en verwondering, die zijn publiek confronteert met zijn eigen geschiedenis van ontworteling en oorlog.

Tijd: 104 min
Land: België, Nederland
Taal: Russisch, Georgisch, Abchazisch, Engels
Ondertiteling: Nederlands
Cast: Sipa Labakhua (himself)
Regisseur: Ineke Smits
Release Date: 2019

Omschrijving

De troubadour in de titel is kunstenaar Sipa Labakhua, die met zijn micro-theater op de fiets door zijn geboorteland Abchazië trekt. Het autobiografische, soms bijna surrealistische stuk dat hij speelt, is gebaseerd op het lot van zijn vader, zijn held: een idealistische politicus die, ten tijde van het uiteenvallen van de Sovjetunie, door de oorlog met Georgië werd gedwongen om met zijn gezin naar Moskou te vluchten. Maar nu is zijn zoon naar huis teruggekeerd. Met zijn reizende voorstelling confronteert hij het publiek met zijn eigen geschiedenis van ontworteling en oorlog, en bespreekt hij zaken waar men liever niet over praat. Onderweg verzamelt hij persoonlijke herinneringen en dromen van een bonte stoet landgenoten: Orthodoxe priesters, Abchazische nationalisten, Syrische vluchtelingen, Georgische boeren en Russische hippies. Sipa Labakhua ontwikkelde het libretto voor zijn micro-theater met regisseur Ineke Smits, voor wie Georgië en de Zuid-Kaukasus al jaren een onuitputtelijke inspiratiebron is.

Het stuk is het startpunt voor een poëtische roadmovie met lied en verbeelding, nostalgie en verwondering. \"Kijk, we praten. Het gaat beter\", zegt iemand na het zien van de voorstelling. De media berichten ons dagelijks over oorlog en ellende. Maar wat gebeurt er als het stof is neergedaald? Met de vluchtelingen? De strijders? De stille getuigen? Little Man, Time and the Troubadour zoekt naar het kleine en het persoonlijke, naar de littekens in plaats van de wonden. Daardoor blijken actuele vragen als \"Wat is een thuis, wat is een land?\" even relevant te zijn in ons deel van de wereld, waar nationalisme en identiteitsvraagstukken het publieke debat domineren.

Recensies

De Volkskrant
"Treffende scènes, die Smits in haar documentaire steeds weer uitvergroot tot dromerig-poëtische filmpjes”