Wim Wenders retrospectief

Het is veertig jaar geleden dat Wim Wenders de Gouden Palm in Cannes won voor zijn film Paris, Texas. Reden genoeg om die film – in een vernieuwde 4K restoratie – bij Cinecitta te vertonen. Na onze uitverkochte filmklassieker met beleving én de grote vraag naar extra kaarten, zullen we de indrukwekkende film Paris, Texas nog driemaal vertonen. Daarnaast zal er de gehele maand december nog liefst vier films te zien zijn van een van de grote pioniers van de New German Cinema (Der Himmel über Berlin, Anselm, Buena Vista Social Club & Der Amerikanische Freund).

Wim Wenders wordt beschouwd als een van de belangrijkste Duitse regisseurs die vanaf begin jaren zeventig furore maakte. Hij staat bekend om zijn diepgaande en visueel poëtische films die vaak thema’s van reizen, identiteit en menselijke relaties verkennen (vaak geschoten door de eigenzinnige lens van de Nederlandse meestercinematograaf Robby Müller).

Wenders weet prachtige landschappen te koppelen aan diep ontroerende karakterstudies. De gemoedstoestanden van zijn personages zijn veelal weerspiegelingen van de omgeving en andersom. Hij is een meester van het vangen van de vluchtige momenten in het leven, ongrijpbare momenten die niettemin een enorme indruk op een mens kunnen maken. Wenders brak internationaal door met films als Paris, Texas (1984) en Der Himmel über Berlin (1987). Naast speelfilms heeft hij ook veelgeprezen documentaires gemaakt, zoals Buena Vista Social Club (1999).

Der Himmel über Berlin (4K) – van 27 november t/m 1 december – GEWEEST

Twee engelen observeren het doen en laten van de Berlijners. Wanneer een van hen verliefd wordt op een meisje, krijgen de zwartwit beelden kleur. Met zijn sprookjesachtige, spirituele toon raakte Wenders in 1987 menige bioscoopbezoeker in het hart.

Buiten de liefdesromance ligt de rijkdom van Wenders’ klassieker in de aangrijpende momentopnamen van het leven van de Berlijnse bevolking. Wenders’ camera zweeft boven de stad en legt deze levens in beweging vast.

De film zal worden vertoond in een gloednieuwe digitale restauratie(4K).

 

 

Anselm – van 4 december t/m 8 december – GEWEEST

Deze unieke filmervaring duikt diep in het werk van een kunstenaar en onthult zijn levenspad, inspiratie en creatieve proces. Het verkent zijn fascinatie voor mythe en geschiedenis. Verleden en heden worden met elkaar verweven om de grens tussen film en schilderij te vervagen, waardoor het publiek volledig wordt ondergedompeld in de opmerkelijke wereld van een van de grootste hedendaagse kunstenaars, Anselm Kiefer. Tot op de dag van vandaag maakt hij in zijn atelier in Frankrijk mega-installaties en architectonische constructies, tot aan ondergrondse crypten toe.

Wenders laat in Anselm de camera langzaam door de sculpturen en schilderijen van Kiefer bewegen, met bijzondere aandacht voor de gestapelde structuren, gipsen jurken en immense schilderijen. Een bijzonder portret en een unieke filmervaring.

 

 

Buena Vista Social Club – van 11 december t/m 15 december – GEWEEST

Deze onthullende documentaire reist van de straten van Havana naar het podium van Carnegie Hall en legt een vergeten generatie van Cuba’s slimste muzikale talenten vast terwijl ze genieten van een onverwachte ontmoeting met wereldfaam. De oudgediende vocalisten en instrumentalisten werkten samen met de Amerikaanse gitarist en rootsmuziekkampioen Ry Cooder om de Buena Vista Social Club op te richten. Ze speelden een mix van cha-cha, mambo, bolero en andere traditionele Latijns-Amerikaanse stijlen met jazzinvloeden.

In het kielzog van dit succes filmde regisseur Wim Wenders de leden van het ensemble, waaronder de goudgestemde Ibrahim Ferrer en de pianovirtuoos Rubén González, in een reeks verhelderende interviews en live optredens. Het resultaat is een van de meest geliefde documentaires van de jaren 90 en een aanstekelijke ode aan een verwaarloosde hoek van Cuba’s prerevolutionaire erfgoed.

 

Der Amerikanische Freund – van 18 december t/m 22 december

De Hamburgse lijstenmaker Jonathan Zimmerman krijgt te horen dat hij aan leukemie lijdt. Tom Ripley, een Amerikaanse kunsthandelaar, die tussen New York en Hamburg een duistere handel drijft in valse schilderijen maakt hiervan gebruik. Hij brengt Zimmerman in contact met één van zijn maffia vriendjes. Die biedt Zimmerman een kwart miljoen als deze bereid is in Parijs een maffioso neer te schieten. Met dit geld zou hij zijn vrouw en kinderen in goeden doen achterlaten. Zimmerman gaat op het aanbod in, niet wetende dat hij in een nachtmerrie van verraad en bedrog terecht zal komen.

De internationale doorbraak van Wenders, gefilmd op locatie in Hamburg en Parijs en met enkele scènes in het grimmige New York City uit de late jaren zeventig, is een gestript misdaadverhaal dat West-Duitse en Amerikaanse filmsmaken mengt.

Tickets

Paris, Texas – van 25 december t/m 29 december

Deze klassieker van Wim Wenders met een prachtige score van Ry Cooder vertelt het dramatische verhaal van een man die alles verloor en probeert de schade te herstellen.

Paris, Texas is een schitterend gespeelde en gefilmde roadmovie waarin Travis Henderson (Harry Dean Stanton, wiens gezicht een landschap op zich vormt) na vier jaar afwezigheid terugkeert uit de woestijn om zijn achtjarige zoontje Hunter op te sporen en samen op zoek te gaan naar Jane, Travis jonge echtgenote (Nastassja Kinski). De tocht voert langs de benzinestations, motels en stadjes die de snelweg omzomen, Travis en Hunter leren elkaar ‘on the road’ kennen, vastbesloten om hun deel van het geluk dat de Amerikaanse Droom belooft, te vinden.

Regisseur Wenders: ‘We zijn gewoon op weg gegaan en hebben gekeken – zoals Travis, die begint te lopen, net zolang tot hij iemand tegenkomt. Gewoon gekeken en niet gezocht naar reeds bekende filmbeelden.’ De beelden die door Robby Müller werden gevonden zijn prachtig. Wenders kreeg onder andere een BAFTA en een Gouden Palm voor z’n film.

Tickets