Claire Denis retrospectief
In Cinecitta is een retrospectief te zien rond regisseur Claire Denis, een van de belangrijkste filmmakers van Frankrijk. Claire Denis onderzoekt in haar films de gevolgen van kolonialisme en het gevoel een buitenstaander te zijn, met bijzondere aandacht voor familiale spanningen, sensualiteit, verlangen en het lichaam. Met nieuw gerestaureerde films, met Chocolat (4K) en haar meest gewaardeerde film Beau travail (4K) voor het eerst in de Nederlandse bioscoop.
22 februari, 19:00 uur – Inleiding door programmamaker Gerlinda Heywegen
Op de eerste avond dat beide films worden vertoond, zal schrijver en programmamaker Gerlinda Heywegen een inleiding geven voorafgaand aan Beau Travail.
Gerlinda is programmamaker, schrijver, organisator en lezingengever op het gebied van film. Ze werkt voor Film by the Sea in Vlissingen en was werkzaam als filmjournalist bij Skrien en de Filmkrant.
Programma 22 februari:
19:00 – 19:30 Inleiding van Gerlinda voorafgaand aan Beau Travail
19:30 – 21:00 Vertoning Beau Travail
21:00 – 21:15 Pauze
21:15 – 23:00 Vertoning Chocolat
Tickets voor de films Beau Travail en Chocolat zijn enkel los te verkrijgen. Als u een ticket koopt voor Beau Travail op 22 februari, zal voorafgaand de inleiding van Gerlinda Heywegen zijn. Voorafgaand aan Chocolat is er geen inleiding.
Beau Travail
Een nooit eerder in Nederland uitgebracht zintuiglijk meesterwerk over militaire erecodes en destructieve jaloezie. Eindigde op de zevende plek in de toonaangevende lijst met beste films aller tijden van filmtijdschrift Sight & Sound. Nu te zien in een prachtige geremasterde 4K-versie.
Officier Galoup geeft leiding aan een in Afrika gestationeerd Frans vreemdelingenlegioen. Hij heeft een onbezorgd, routineus leven, maar de komst van de veelbelovende, mooie soldaat Sentain wakkert zijn jaloezie aan. Regisseur Claire Denis en cameravrouw Agnès Godard vangen in Beau Travail de militaire en mannelijke erecodes, de erfenis van het kolonialisme, destructieve jaloezie en onderdrukt verlangen in hypnotiserende beelden die uiteindelijk exploderen in een van de meest verrassende en onvergetelijke eindes in de moderne filmgeschiedenis. Denis geeft zo een verrukkelijke draai aan Herman Melville’s Billy Budd.
Chocolat
Claire Denis’ speelfilmdebuut schildert subtiel de verhoudingen in Kameroen onder Frans bewind. Digitale restauratie (4K), nu landelijk heruitgebracht. Voor Chocolat – destijds onderdeel van de Gouden Palm-competitie van Cannes – baseerde Denis zich op haar eigen jeugd, die ze gedeeltelijk in West-Afrika doorbracht.
Het leven van de 7-jarige France is klein en overzichtelijk: haar vader is districtsgouverneur in Kameroen en vaak weg van huis; haar moeder een beeldschone jonge vrouw die languissant wegkwijnt in de koloniale villa, terwijl ze haar oog laat rusten op de verschijning van de zwarte Protée – in afwezigheid van de gouverneur bestiert hij voortvarend het huishouden. Wanneer een vliegtuigje in de buurt van de villa crasht en de passagiers tijdelijk onderkomen vinden in de villa, komt de ware aard van de verhoudingen tussen zwarte Afrikanen en kolonialen aan het licht; de Fransen voelen dat het einde van hun heerschappij nadert en stellen zich superieur op – rassenscheiding is voor hen een ‘natuurlijk’ gegeven.