FILMCURCURSUS DE KRACHT VAN FILMMUZIEK

We zijn geneigd film te zien als een visueel medium, maar hoe anders zouden beelden werken als er geen geluid bij zat of als de componist voor net iets andere muziek had gekozen? Filmmuziek en – geluid worden ondergewaardeerd, vindt filmcriticus, componist en pianist Kevin Toma. Muziek en geluid worden vaak als een aanvulling gezien, terwijl ze een wezenlijk onderdeel van de film zijn en het ritme en de emotionele zeggingskracht sterk beïnvloeden.

Met de vierdelige cursus DE KRACHT VAN FILMMUZIEK hoopt Toma een lans te breken voor een aandachtigere benadering van filmmuziek. Aan de hand van talrijke prikkelende filmfragmenten onderzoekt hij de betekenisvolle manier waarop muziek, geluid en beeld in elkaar kunnen grijpen. Als toeschouwer zie je de beelden van een film nooit los van de geluiden en de muziek die erbij klinken. Andersom geldt hetzelfde: door de beelden ‘hoor’ je dingen in de muziek die anders onopgemerkt zouden blijven. Hoe kunnen filmmakers van de kracht van filmmuziek profiteren? Wat maakt de ene soundtrack zoveel beter dan de andere? Kevin Toma pluist het met u uit, in een spannende cursus die het plezier van het filmluisteren én -kijken voorop stelt.

Donderdagen; 10 en 24 november, 8 en 22 december 2022
Prijs voor alle 4 de cursusdagen: 45,00 incl. koffie en thee
Aanvang: 19.15
Einde: 21.30 uur 

Tickets

 

BIJEENKOMST ÉÉN: HET LUISTEREND OOG | 10 november

Once Upon a Time in the West (1968) | MUBI

In de eerste cursusbijeenkomst maakt Toma een vogelvlucht door 100 jaar filmmuziek-geschiedenis, en brengt hij de belangrijkste functies en taken van filmmuziek in kaart. Hij doet dit aan de hand van talrijke hoogtepunten uit de film(muziek)geschiedenis, van klassiekers als Jaws, Psycho en Once Upon a Time in the West tot minder bekende filmmuzikale voltreffers.

 

 

 

 

BIJEENKOMST TWEE: DE MUZIEK VAN DE ZWIJGENDE CINEMA | 24 november

Sunrise | F.W. Murnau | The Edge Ensemble and Elisenda Pujals

In de eerste dertig jaar van de cinema moesten films het zonder geluid stellen, maar dat wil niet zeggen dat ze zich in stilte aan het publiek voltrokken. Musici in allerlei bezettingen voorzagen de ‘zwijgende’ films van muziek. Dat konden pure improvisaties zijn, maar ook partituren die speciaal voor films werden samengesteld of gecomponeerd. Hoe ging dit destijds in zijn werk, en hoe kunnen de zwijgende films van weleer opnieuw muzikaal tot leven komen? Kevin Toma, die ook zelf regelmatig muziek bij zwijgende films componeert en uitvoert, doet het allemaal uit de doeken en zal ook live musiceren bij onvergetelijke scènes uit de zwijgende cinema.

 

 

 

BIJEENKOMST DRIE: DE MUSICAL | 8 december

Les Parapluies de Cherbourg (Film, 1964) - MovieMeter.nl

Weinig filmgenres die de gemoederen zozeer splijten als de musical. De een irriteert zich mateloos aan de uit het niets in liedjes uitbarstende musicalpersonages, de ander droomt er meteen helemaal bij weg. Kevin Toma, zelf een groot liefhebber van musicals als Singin’ in the Rain en La La Land, hoopt in deze sprankelende, kleurrijke avond duidelijk te maken dat films vaak op hun allerbest zijn als ze ongegeneerd mogen zingen en dansen.

 

 

 

 

BIJEENKOMST VIER: MUZIEK ALS FILM, FILM ALS MUZIEK | 22 december

Once In A Lifetime by eileenmh123 on DeviantArt

Film worden meestal als vertelkunst beschouwd. Maar wat gebeurt er als je film niet als een verhalend medium benadert (als toeschouwer dan wel als maker) maar als visuele vorm van muziek? Wat delen film en muziek als kunstvorm? Waarom klinkt sommige muziek onmiskenbaar filmisch, en hoe kunnen films met hun ritme, kleuren en sfeer juist als muziek werken? Een bijzonder avontuurlijke bijeenkomst, waarin Kevin Toma stil staat bij videoclips, experimentele cinema en soundtracks voor niet bestaande films.

 

 

 

Over Kevin Toma

Een fractie van een seconde lijkt het echt” - een interview met Kevin TomaKevin Toma studeerde Film en Opvoeringskunsten aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (tegenwoordig Radboud Universiteit). Hij begon met het schrijven van filmrecensies voor de Filmkrant, en werkte later als webredacteur voor Cinema.nl. Hij is sinds 2007 filmwetenschapper en filmjournalist voor onder meer de Volkskrant. Daarnaast verzorgt hij filmcursussen en lezingen door het hele land en maakt hij eigentijdse, veelgevraagde muziek voor zwijgende klassiekers.

 

 

 

 

 

 

Koop uw tickets hier: Koop tickets