Filmcursus Rudi de Boer: BOEKVERFILMINGEN

Dinsdagen; 11 & 25 april, 9 & 23 mei 2023

Al sinds het begin van de cinema is het boek een welkome bron voor filmmakers geweest. Toch wordt er altijd een vergelijking gemaakt tussen het boek en de film waarbij de laatste meestal het onderspit delft. De uitspraak: “Ik vond het boek beter dan de film” horen we maar al te vaak. Kan een boek werkelijk onverfilmbaar zijn? Daarover kan gediscussieerd worden. Filmmaker Stanley Kubrick zei ooit “If it can be written or thought it can be filmed”. Toch kunnen er verschillende obstakels zijn bij het verfilmen van bepaalde boeken. Wat kunnen filmmakers allemaal doen om dat wat op papier staat naar hun tevredenheid naar film te vertalen? En hoe gaan ze om met de beperkingen die hen opgelegd zijn? Filmwetenschapper Rudi de Boer pluist het graag met u uit in de vierdelige cursus boekverfilmingen.

Rudi de Boer studeerde Theater-, Film en Televisiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Sinds zijn afstuderen is hij werkzaam bij diverse filmtheaters over het hele land. Daar verzorgt hij lezingen, inleidingen en Q&A’s over uiteenlopende onderwerpen. Ook verzorgt hij al jaren nagesprekken met filmmakers en acteurs tijdens het Nederlands Filmfestival.

Dinsdagen: 11 & 25 april, 9 & 23 mei 2023
Prijs voor alle vier de cursusdagen: 45,00 incl. koffie en thee
18.45 uur | inloop
19.15 uur | aanvang filmcursus
21.00 uur | einde

HET IS MOGELIJK OM LOSSE TICKETS TE KOPEN VOOR 1 AVOND

Bijeenkomst 3 | 9 mei

Wat gebeurt er als filmmakers hun eigen interpretatie geven aan een boek? Moet de film bijvoorbeeld in dezelfde periode als het boek afspelen? Een eigen interpretatie van de filmmaker hoeft dus niet per se een radicaal andere benadering van het verhaal te zijn, het kan ook om een subtiele doch karakteristieke toevoeging gaan.

 

 

Tickets

 

Bijeenkomst 4 | 23 mei

Boekverfilmingen kunnen op zichzelf al gezien worden als een remake. Maar wat als een boek meerdere malen wordt verfilmd? Een remake van een remake. Sommige boeken zijn al meerdere malen verfilmd, met wisselend succes. Hoe ziet bijvoorbeeld een Italiaanse film eruit, wanneer die gebaseerd is op een Nederlands boek?

 

 

 

Tickets

 

Bijeenkomst 1 | 11 april | Geweest

Kan een boek werkelijk onverfilmbaar zijn? Daarover kan gediscussieerd worden. Toch kunnen er verschillende obstakels zijn bij het verfilmen van bepaalde boeken. Denk bijvoorbeeld aan het klassieke werk Paradise Lost van John Milton, dat al een paar keer verfilmd is met weinig succes. Het probleem zit hem in het belangrijke verschil tussen hoe wij een boek lezen en hoe wij een film kijken. Daarover en meer zal Rudi vertellen op de eerste cursusdag.

 

 

 

Bijeenkomst 2 | 25 april | Geweest

Mysteries en thrillers als The Da Vinci Code doen het altijd goed in de boekenzaken, die lezen vaak  lekker weg als ware het een spannende film. Het is voor grote filmstudio’s vaak erg aantrekkelijk om dergelijke populaire boeken te verfilmen. Maar hoe verfilm je postmoderne literatuur? Je zou kunnen stellen dat een geslaagde boekverfilming de beste elementen en sfeer uit het boek haalt en daar de beste aspecten van film aan toevoegt, maar is dat wel zo?