Filminleidingen voor meer diepgang!

Cinecitta start Focus op Film weer op. Inleidingen voor films worden verzorgd door Gerlinda Heywegen. Gerlinda is programmamaker, schrijver, organisator en lezingengever op het gebied van film. Ze werkt onder andere voor Film by the Sea in Vlissingen en de Filmkrant. Om dit corona-proof aan te bieden, zal de inleiding voor de film op het grote doek worden vertoond!

Sweat – 12 augustus

Sylwia Zajac is een populaire 30-jarige fitnesscoach en influencer in Warschau. Ze werkt hard om haar lichaam in vorm te houden en inspireert daarmee haar honderdduizenden volgers op sociale media. Sylwia houdt van alle aandacht, maar ondanks de bewondering van haar fans is ze vooral op zoek naar intimiteit. Wanneer een Instagram-post viraal gaat waarin ze vertelt over haar eenzaamheid, reageert de buitenwereld geschokt. Haar persoonlijke boodschap strookt niet met haar positieve imago en hetgeen de sponsors willen zien. Terwijl in de media wordt gediscussieerd over Sylwia’s welzijn, trekt ze door alle aandacht een stalker aan. Als ze hem ‘s nachts voor haar woning treft, vraagt ze een vriend het probleem voor haar op te lossen. De gevolgen zijn ingrijpend. Sweat is een eigentijdse Poolse film over intimiteit en eenzaamheid in een tijd waarin sociale media overheersen. Het drama van regisseur Magnus von Horn (The Here After) werd in 2020 geselecteerd voor het Filmfestival van Cannes en was dit jaar te zien op IFFR.

 

 

Dear Comrades! – 9 september

Het verhaal van de aangrijpende Russische film Dear Comrades van Andrei Konchalovsky is gesitueerd in de Sovjet-Unie in 1962, ten tijde van Chroesjtsjov. Liudmila is een lokale partijbestuurder in Novotsjerkassk, een stad in het zuiden van de Sovjet-Unie. Ze is een trouw communist die tijdens de Tweede Wereldoorlog vocht voor de ideologie van Stalin. Wanneer een arbeidersstaking in de plaatselijke fabriek dreigt, pleit Liudmila voor een hard optreden om het verzet de kop in te drukken. Maar de demonstratie is onvermijdelijk en ook haar opstandige dochter kiest de kant van de arbeiders. De bijeenkomst wordt door de autoriteiten hard neergeslagen. Liudmila is getuige van het bloedbad en de paniek en komt tot het gruwelijke besef dat haar dochter mogelijk is omgekomen. Haar wereldbeeld kantelt. Ondanks de blokkade van de stad, de massale arrestaties en de pogingen van de autoriteiten om het bloedbad te verdoezelen, gaat ze wanhopig op zoek naar haar dochter.  Een geschiedenis die jarenlang in de doofpot werd gestopt. De in prachtig zwart-wit beelden geschoten film werd op het Filmfestival van Venetië in september dit jaar bekroond met de speciale juryprijs en is verkozen als de Oscar-inzending voor Rusland.