Over de vierdelige cursusreeks: De Architectuur van Film

Film en architectuur hebben een bijzondere band met elkaar. In beide disciplines gaat het om het scheppen van ruimtes en plaatsen, of zelfs van complete werelden. Misschien herkent u het gevoel dat je in sommige films zou willen wonen. Misschien heeft u ooit een bijzondere filmlocatie bezocht, om te ontdekken dat de plek er in werkelijkheid totaal anders uitziet.

Welke invloed hebben films op de gebouwen van de toekomst? Hoe kunnen locaties hun eigen bijdrage leveren aan het verhaal dat de film te vertellen heeft? Filmjournalist Kevin Toma (de Volkskrant) neemt u mee op een spannende, amusante en verhelderende ontdekkingstocht door de architectuur van film, langs betonwijken en grootstedelijke rafelranden, naar futuristische utopieën en spookhotels.

 

 

Informatie cursusreeks

Donderdagen; 28 maart, 11 april, 25 april, 9 mei 2024
Prijs: 52,00 incl. koffie en thee
Inloop: 19.00 uur
Start: 19:30 uur
Einde: 21.30 uur
U koopt een ticket voor de datum van 28 maart en krijgt daarmee toegang tot alle vier de cursusdagen.

Tickets

Volkskrant-journalist Kevin Toma

Kevin Toma studeerde Film en Opvoeringskunsten aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (tegenwoordig Radboud Universiteit). Hij begon met het schrijven van filmrecensies voor de Filmkrant, en werkte later als webredacteur voor Cinema.nl. Hij is sinds 2007 filmwetenschapper en filmjournalist voor onder meer de Volkskrant.

Ook verzorgt hij filmcursussen en lezingen door het hele land en maakt hij eigentijdse, veelgevraagde muziek voor zwijgende klassiekers. Eerder verzorgde hij voor Cinecitta de cursusreeksen De kracht van filmmuziek en Film als Filosofie 

 

 

 

Bijeenkomst 1 – Introductie: de overeenkomsten tussen film en architectuur – 28 maart – GEWEEST

Film schept ruimte voor kijken, interpreteren en ronddwalen. De toeschouwer is een reiziger.” Architectuurwetenschapper Giuliana Bruno

Al vanaf de vroege dagen van de cinema is de vergelijking tussen film en architectuur gemaakt. Wat hebben de disciplines met elkaar gemeen, en waarom kun je, zoals de rode draad van deze cursus valt te formuleren, film ook zelf als een vorm van architectuur beschouwen? In deze bijeenkomst lichten we wat dat betreft alvast een tipje van de sluier, onder andere aan de hand van de confrontatie tussen bestaande bouwwerken en steden en hun (alleen op het doek bestaande?) filmvarianten.

Hieronder de trailer naar films die in de 1e bijeenkomst worden besproken.
https://youtu.be/QWMkM79_ybc

Bijeenkomst 2: Filmset-design en architectuur – 11 april – GEWEEST

Gebruik een set nooit simpel als achtergrond. Laat hem dramatisch werken.” Cineast Alfred Hitchcock

Voor films worden complete huizen, steden, werelden letterlijk uit de grond gestampt. Vaak is het ook alleen maar de façade van een gebouw of de enkele hoek van een straat: decorstukken die complete plaatsen en ruimtes moeten suggereren terwijl ze slechts uit een enkele wand bestaan. Dat – en nog veel méér – maakt van set design een aparte vorm van architectuur, die steeds de samenspraak met de verteltechnieken van het filmmedium zoekt. En hoe verhoudt set design zich tot het gebruik van bestaande locaties? Wat maakt het uit voor de beleving van de toeschouwer, om te weten dat een filmruimte ‘echt’ bestaat?

 

Hieronder de trailer naar films die in de 2e bijeenkomst worden besproken.
https://youtu.be/3AtZ5rW6Lvc

Bijeenkomst 3: De kruisbestuiving tussen film en architectuur – 25 april

In feite is architectuur een soort montage van momenten, behoeftes en noodzaken die een soort intrige moeten hebben.” Architect Rem Koolhaas

Terwijl filmmakers steeds weer teruggrijpen op contemporaine of historische trends in architectuur, kunnen ze architecten ook juist de weg wijzen. Op welke manier worden architecten in hun werk geïnspireerd door film? Wat laten films ons zien van de architectuur van de toekomst? Wat maakt een gebouw zo filmisch dat het wel decor of werkelijkheid moet worden? In deze bijeenkomst staat de eindeloze en hoogst vruchtbare wisselwerking tussen de twee disciplines centraal, van avantgardistische stadssymfonieën tot de eclectische utopie van Black Panther.

 

Hieronder de trailer naar films die in de 3e bijeenkomst worden besproken.
https://youtu.be/frJsoGAh9Fs

Bijeenkomst 4: Film áls architectuur – 9 mei

Al mijn films gaan over vreemde werelden waar je niet kunt komen tenzij je ze bouwt en filmt.” Cineast David Lynch

Zoals de architect haar creaties optrekt uit beton, steen en glas, zo ‘bouwt ’een regisseur niet alleen met decors maar ook met de camerabewegingen, de montage, de soundtrack en de kleuren van zijn film. En dan nog zijn die filmische ruimtes niet ‘af’: dat gebeurt pas in de blik en de verbeelding van de toeschouwer. Films als ingenieuze bouwwerken van de geest, daar draait deze slotbijeenkomst om, met de filmmakers en het publiek als gelijkwaardige architecten.

 

Hieronder de trailer naar films die in de 4e bijeenkomst worden besproken.
https://youtu.be/njJd6em-fVc

Koop uw tickets hier: Koop tickets